یادداشت روز: ایران به دلیل حضور مقدس حضرت ثامن الحجج قابلیت گردشگری مذهبی را دارد

یادداشت روز: ایران به دلیل حضور مقدس حضرت ثامن الحجج قابلیت گردشگری مذهبی را دارد

  • 298
یادداشت روز: ایران به دلیل حضور مقدس حضرت ثامن الحجج قابلیت گردشگری مذهبی را دارد

حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) 11 ذیقعده سال 148 هجری قمری در مدینه منوره متولدشد ودر آخرماه صفر سال 203 هجری قمری در سن 55 سالگی به دست مامون مسموم وبه شهادت رسیدند در حقیقت زندگی امام هشتم به سه بخش تقسیم می شود
- 1 دوران قبل از امامت از سال 148تا 183 هجری قمری به مدت 35 سال
2 - دوران امامت 17 سال در مدینه منوره
3 - دوران امامت به مدت سه سال در خراسان که در واقع حساس ترین و مهمترین دوره زندگی سیاسی و فرهنگی آن حضرت بوده است
اگر بخواهیم به بخش ها ودوران های زندگی آن حضرت بپردازیم در این فرصت كوتاه مجال آن نیست. 
اما با اشاره مختصر به حدیث مهم و ارزشمند سلسله الذهب و عمل به آن به یقین ما را به اقیانوس بی كران و خورشید عالم تاب الهی وصل می كند.
 
قبل از هر مطلب باید بدانیم دردوران امامت حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) مرحله نوین حیات شیعیان و محبان اهل بیت بوده است ، زیرا در آن زمان افکار و دیدگاههای و تلاش های تشیع از مرحله پنهانی به در آمد و آشکارتر گردید و درشهرها و آبادی ها وجود شیعیان علنی نمود پیدا كرد . با توجه به شرایط موجود در آن زمان و جنگ بین عباسیان ، علی الخصوص جنگ بین مامون و امین باعث آگاهی بیشتر مردم شد. ودر واقع پایه های نظام سیاسی حکومت عباسیان با اختلافات وجنگ متزلزل گردید و حضرت امام رضا علیه السلام درهرفرصت به دست آمده برای گسترش فرهنگ قرآنی و اسلام ناب محمدی وترویج وحی الهی تلاش می کرد. تا آگاهی جامعه را در مسیر عبودیت و شناخت اهل بیت بالاببرد ، ودر مناسبت ها و بحث های مختلف با معرفی اهلبیت و خود به اهداف خویش و آگاهی بخشی می پرداخت که در خلافت از دیگران سزاوارتر است. كه نمونه بارز آن حدیث معروف و مشهور سلسله الذهب است که این حدیث را حضرت بواسطه پدرو اجداد طاهریرینش از جبرئیل امین وجبرئیل از خداوند متعال نقل کرده اند و فرمودند کلمه لااله الا الله حصنی فمن قا لها دخل حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی بشروطها ، و انا من شروطها ، کلمه لااله الا الله، دژو حصار محکم واستوار من است ، هرکس آن را بگوید داخل در حصارمن شده وهر کس داخل در قلعه و حصارمن شود از عذاب من در امان است ، در صورتی که به شرط آن عمل شود ومن از شروط آن هستم . حدیث سلسله الذهب بیانگراهمیت ولایت است ودر واقع پذیرش اعمال مشروط ومنوط به پذیرش ولایت ائمه معصومین علیهم السلام است ، درخصوص اهمیت ولایت اهل بیت ازحضرت امام باقر علیه السلام نقل است که فرمودند اسلام برپنچ پایه استوار است ، نماز، زکات ،روزه ، حج ، و ولایت ودر ادامه حضرت فرمودند هیچ چیز به اندازه آنچه در روز غدیر به (ولایت ) آن تاکید شده ندا نشده است ، در واقع ولایت پذیری در مکتب اسلام ناب محمدی (ص) مانند دیگر امور عبادی ، سیاسی و اجتماعی دارای مراتب و جایگاه است ودر حقیقت از درجه بالاتری نسبت به دیگر امور برخودار است، به جهت اینكه ولایت و امامت انسان را در مسیر واقعی عبودیت ، بندگی و عدالت قرار می دهد نورانیت ولایت در قلب بشر او را از خطاها و هرگونه ظلم و ستم و زیاده خواهی و خود برتر بینی دور نگه می دارد وقتی با دقت وتعقل بنگریم می بینیم كه ولایت در مکتب اسلام و جهان بینی توحیدی چنان جایگاه والایی دارد که علمای اسلام از آن به عنوان اساس توحید و دژمستحکم و استوار الهی یاد کردند . بر همین اساس آنچه باعث نجات بشر و زمینه ساز سعادت فلاح و رستگاری انسان در دنیا و آخرت است پذیرش ولایت و پیروی از امامان معصوم علیهم السلام است.
 
چند روایت در خصوص اهمیت ولایت و نجات انسان در پرتواین انوا ر الهی كه عمل به آن موجب سعادت و خوشبختی می شود.
قال الامام الرّضا - علیه السلام - : إنَّما یُرادُ مِنَ الاْمامِ قِسْطُهُ وَ عَدْلُهُ، إذا قالَ صَدَقَ، وَ إذا حَكَمَ عَدَلَ، وَ إذا وَعَدَ أنْجَزَ.
«الدّرّه الباهره، ص 37»
امام رضا- علیه السلام - فرمود: همانا از امام و راهنمای جامعه، مساوات و عدالت خواسته شده است كه در سخنان صادق، در قضاوت ها عادل و نسبت به وعده هایش وفا کند.
 
عن الرّضا علیه السلام : لاتدعوا العمـل الصالـح و الاجتهاد فى العبادة اتكالا على حب آل محمد علیهم السلام و لا تدعوا حبّ آل محمـدعلیهم السلام لامرهـم اتّكـالاً علـى العبـادة فـانـّه لایقـبل احـدهـمـا دون الاخر (بحار الانوار,ج 78,ص 348 )
امام رضا علیه السلام فرمود
مبادا اعمال نیك را به اتكاى دوستى آل محمد علیهم السلام رها كنید
و مبادا دوستى آل محمد علیهم السلام را به اتكاى اعمال صالح از دست بدهید
زیرا هیچ كدام از ایـن دو به تنهایى ازكسی پذیرفته نمى شود.
 
قال الامام الرّضا - علیه السلام - : شیعَتُنا المُسَّلِمُونَ لاِمْرِنا، الْآخِذُونَ بِقَوْلِنا، الْمُخالِفُونَ لاِعْدائِنا، فَمَنْ لَمْ یَكُنْ كَذلِكَ فَلَیْسَ مِنّا.
«جامع أحادیث الشّیعه، ج 1، ص 171، ح 234»
امام رضا- علیه السلام - فرمود: شیعیان ما كسانی هستند كه تسلیم امر و نهی ما باشند، گفتار ما را سرلوحه زندگی ـ در عمل و گفتار ـ خود قرار دهند، مخالف دشمنا ن ما باشند و هر كه چنین نباشد از ما نیست. باشد كه ان شاالله و به یاری حق با انجام اعمال صالح و پیروی ازولایت اهل بیت و كارهای نیك در رفتار و گفتارمان ، وعمل به احكام و واجبات الهی و ترك هرگونه گناه وبدی همواره زینت برای اسلام و قرآن باشیم .
موضوع بعدی كه باید مورد توجه قرار گیرد ، اهمیت زیارت و توسعه گردشگری مذهبی در ایران است، كه حضرت امام رضا علیه السلام در ثواب زیارت خود برای یكی از دوستان خود نوشت.
 
به دیگر دوستان و علاقمندان ما بگو: ثواب زیارت قبر من معادل است با یك هزار حجّ. راوی گوید: به امام جواد - علیه السلام - عرض كردم: هزار حجّ برای ثواب زیارت پدرت می باشد؟! فرمود: بلی، هر كه پدرم را با معرفت در حقّش زیارت نماید، هزار هزار ـ یعنی یك میلیون ـ حجّ ثواب زیارتش می باشد. «مستدرك الوسائل، ج 10، ص 359، ح 2»
 
به بركت وجود حرم منور ومقدس حضرت علی بن موسی الرضا در ایران اسلامی و دیگر اماكن مقدسه وتاریخی در ایران كه بیش از 8هزار نام برده شده است و از نظر آثار وابنیه های تاریخی مذهبی از جهت جهانی دارای جایگاه رتبه دهم قرار داریم می طلبد كه در توسعه گردشگری مذهبی بیش از این برنامه ریزی وتلاش انجام گیرد تا به جایگاه مطلوب دست یابیم ، چرا كه امروز گردشگری درجهان به یك صنعت بزرگ تبدیل شده است و كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می كوشند تا در جذب توریسم و گردشگر برای رشد اقتصاد و ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذار مشكلات اقتصادی خود را برطرف كنند ،با وجود بیش از دویست وپنجاه میلیون شیعه در جهان ، در كشور ایران اسلامی این ظرفیت و پتانسیل عظیم یعنی همان گردشگری مذهبی وجود دارد، كه باید این فرصت،ومزیت را قدر دانست ، و تمام نهادها و دستگاه های فرهنگی اجتماعی و حتی سیاسی ، واقتصادی ، به ویژه مجلس محترم شورای اسلامی با كمك به دولت محترم زمینه ها وبسترهای را فراهم نمایند تا توسعه و اعتلای گردشگری حلال و این صنعت پا ك بیش از این رونق پیدا كند . البته گردشگری ایران در دولت محترم تدبیر نسبت به گذشته رشد خوبی داشته است كه نمونه بارزآن حضور پرشور گردشگران خارجی در قلب گردشگری ایران اصفهان است.
 
بهرحال طبیعی است كه در راستای توسعه صنعت گردشگری و حركت در مسیر رو به پیشرفت و توسعه ، ودست یافتن به جایگاه مطلوب واقتصاد بدون نفت ، كه از منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی هم است . مسئولان و دست اندركاران فرهنگی و سیاسی با تعامل هم جلوی هرگونه مانع وسنگ اندازی ها را بگیرند تا طرح مسائلی كه مانع ورود گردشگر می شود پرداخته نشود . چون هرگردشگر خارجی به طور كامل با قوانین جمهوری اسلامی آگاهی دارد وبه یقین موازین شرعی و امور ظاهری را رعایت می کند.

منبع : خبر گزاري برنا



مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 47
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 14
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
            آي پي امروز آي پي امروز : 5
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
            بازدید هفته بازدید هفته : 14
            بازدید ماه بازدید ماه : 1164
            بازدید سال بازدید سال : 2507
            بازدید کلی بازدید کلی : 49819

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 18.224.39.32
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            خبرنامه

            خبرنامه

              براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



              آخرین نطرات کاربران

              آخرین نطرات کاربران

                درباره ما

                   نواندیشی دینی
                  به وب سایت : من خوش آمدید اینجانب عباسعلی باباگل زاده چاری به جهت علاقه به فعالیت های فرهنگی اجتماعی و سیاسی . این وب سایت را طراحی نمودم تا بتوانم در فضای مجازی و رسانه همچنین ارتباط با مردم و جوانان عزیز سعی نمایم در حوزه نواندیشی دینی و برمحور اعتدال و اخلاق انسانی فعالیت فرهنگی اجتماعی داشته باشم از همه دوستان گرانقدر و فرهیخته تقاضا دارم با ارائه هرگونه پیشنهاد و انتقاد ما را در پیشبرد اهداف یاری فرمایند . با تشکر شادکام و سر فراز باشید

                کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به نواندیشی دینی بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف